sunnuntai, heinäkuuta 24, 2011

Mobiili älypuhelinvedätys

Matkapuhelinoperaattori DNA pääsi yllättämään. Juuri, kun olin kehunut, että DNA:n mokkulaverkko toimii ripeästi, niin laskutus ja asiakaspalvelu taas tökkivät.

Ostin nimittäin uuden älypuhelimen Samsung Galaxy S2 (joka muuten on hyvä!), niin DNA yritti vierittää asiakaspalvelun virheen asiakkaan eli minun maksettavaksi. Kun tilasin puhelimen, tilasin myös liikkuva laajakaista -palvelun gsm-liittymääni. Näin ollen älypuhelimella surffailu netissä jää melko edulliseksi. Ilman lisäpalvelua yhden megan lataaminen maksaa jopa 1,5 euroa. Melko kallista!

Tässä tapauksessa DNA:n asiakaspalvelu kuitenkin unohti kytkeä lisäpalvelun gsm-liittymääni. Ehdin surffailla puhelimella yhden aamupäivän, jonka seurauksena liittymäni lasku singahtikin jo kolminumeroiseksi. Noin 50 megabitin surffailu tuli laskun mukaan kustantamaan noin 90 euroa. Tällä hinnalla maksaa nimittäin jo melkein kahden vuoden mobiilit nettisurffailut hitaimmalla vaihtoehdolla (3,9 e / kk).

Huvittavaa on se, että soitin samana aamupäivänä asiakaspalveluun, kun aloitin surffailun puhelimella. Asiakaspalvelu pahoitteli unohdusta ja lupasi hyvittää laskua 10 euron edestä. Kun huomasin laskuni suuruuden parin viikon jälkeen, olin jälleen yhteydessä asiakaspalveluun. Tällä kertaa asiakaspalvelu ei voinut auttaa, koska laskua ei voi kuulemma muokata, ennen kuin lopullinen lasku saapuu asiakkaalle.

Lopulta jouduin olemaan kolmannen kerran asiakaspalveluun yhteydessä, jotta laskuni olisi oikein. Asiakaspalvelun ystävällinen vastaus kuului tällä kertaa seuraavasti:

"Liittymämuutoksista lähtee aina automaattisesti vahvistus tekstiviestit, kuten liittymätyypinmuutoksesta olitkin saanut. Kun et ollut lisäpalvelun kytkemisestä sitä saanut, olisi sinun pitänyt varmistaa asiakaspalvelusta sen kytkentä ennen netti yhteyden käyttöönottoa." 

Siis sen lisäksi, ettei asiakaspalvelu näytä osaavan yhdyssanoja, on sillä vaikeuksia myös kytkeä asiakkaan tilaamat lisäpalvelut. Tällainen virhe yritetään sitten kaiken lisäksi maksattaa asiakkaalla. Jos en olisi määräaikaisessa kytkysopimuksessa kiinni, pohtisin vakavissani operaattorin vaihtoa.

Ainoa positiivinen asia koko laskutussekoilussa on se, että asiakaspalvelu lopulta hyvitti aiheettomat datasiirtomaksut. Elämä on!

Ei kommentteja: